Vad är empati?
Termen ”empati” används för att beskriva en mängd olika upplevelser och känslor. Generellt definierar forskare empati som förmågan att kunna känna av andra människors känslor, samt att kunna föreställa sig vad någon annan möjligtvis kan tänka eller känna i en viss situation.
Två olika typer av empati
Nu för tiden skiljer man ofta på två olika typer av empati: Affektiv empati och kognitiv empati. Med affektiv empati avses känslorna och förnimmelserna vi får som ett gensvar på andras känslor. Vi kan till exempel spegla en annan människas känslor, eller känna oss stressade när någon upplever ångest.
Kognitiv empati innebär att man har en förmåga att kunna sätta sig in i en annan människas perspektiv. Det innebär att man är bra på att identifiera och förstå hur människor känner sig och varför. Man kan förstå vilka intentioner människor har och vad de behöver.
Att ha förmåga till empati betyder inte nödvändigtvis att vi vill hjälpa vem som helst, men det är en god förutsättning för att visa medkänsla och vilja vara hjälpsam. Empati är en viktig grundpelare i alla typer av relationer.
Lär dig mera om skillnaden mellan empati och sympati här.
Källa: Greater Good Magazine
*Bild av fizkes via Canva
Hjälp oss bygga upp en gemenskap
Du får gärna följa Upp till ytan på Facebook. Varje gång en ny artikel publiceras kan du se den i ditt flöde. På Facebook dyker det också upp inspirerande material som inte publiceras på hemsidan.
Vårt mål är att bygga upp en fin gemenskap på vår Facebooksida. Tillsammans kan vi diskutera osunda relationer, dela erfarenheter och stötta varandra.